Guatemalan Stories - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Dion Steenwinkel - WaarBenJij.nu Guatemalan Stories - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Dion Steenwinkel - WaarBenJij.nu

Guatemalan Stories

Door: Dion en Flo

Blijf op de hoogte en volg Dion

19 Januari 2016 | Guatemala, Guatemala-stad

Hola a Todo,

Daar is ie dan! Update nummer 1 over onze tijd in Guatemala. Wij stapten 5 januari na afscheid te hebben genomen van vrienden en familie in het vliegtuig voor een 11 uur durende vlucht naar Panama City. Onze gebeden waren zowaar gehoord aangezien er voldoende (zelfs voor Dion) beenruimte was en een aantal goede films. 3 films, 4 potjes poker en 10 potjes poulen (Het mediacenter was Dions redding) verder was het alweer tijd om te landen en we hadden geen enkele keer turbelentie gehad! Wij hadden 2 uur overstap tijd op panama city airport en om de tijd te doden dachten we even lekker een muziekje te gaan luisteren, maar een vakantie met Dion kan natuurlijk niet beginnen zonder iets ergens te vergeten. Dion in gestrekte draf terug naar het vliegtuig (die er godzijdank nog stond) om te vragen of iemand even zijn Ipod uit het vakje voor zijn stoel kon halen. Gelukkig was dit geen enkel probleem en konden wij met een gerust hart genieten van een lekker muziekje tijdens de volgende vlucht naar Guatemala City. Op Guatemala City stond onze chaffeur van het hostel al op ons te wachten en na 17 uur in totaal waren we dan eindelijk op plaats van bestemming: Antigua! Antigua is een klein en schattig plaatsje omringd door enkele vulkanen. Wat meteen opviel waren de leuke gekleurde huisjes en de ontzettend slechte hobbelige weg, een soort van kasseien waarbij ze moeite hebben gedaan ze zo ongelijk mogelijk te plaatsen. We hadden Antigua gekozen als eerste stop om rustig te kunnen wennen aan de cultuur, temperatuur en om de jetlag te kunnen weg slapen. We hebben dan ook niet veel meer gedaan dan rondlopen, de omgeving bekijken en vroeg gaan slapen. Na 4 nachten zijn wij met de verbazingwekkend luxe nachtbus afgereisd naar het noorden van Guatemala, Flores. Flores is een klein dorpje en eilandje midden op een meer. Flores staat bekend om zijn heerlijke streetfood en dit konden wij dan ook niet overslaan. Elke dag van 2 tot 10 staan er verschillende kraampjes met heerlijke local hapjes voor maar 5 quetzales (8Q=1EU). Al dit heerlijke eten wordt elke dag opnieuw met bootjes naar Flores gevaren! Wat we zeker ook niet konden overslaan in Flores was een bezoekje aan het Mayadorp Tikal. In het holst van de nacht (3 uur) werden wij opgehaald om vervolgens in het pikkedonker van de ingang van het park naar de tempels toe te lopen. Wij zijn toen gaan zitten op de hoogste tempel met overzicht over het hele oerwoud om daar de zonsopgang te kunnen zien. Hebben wij weer, bewolkte dag.. Desalniettemin toch een hele gave ervaring omdat je alle dieren in het oerwoud hoort ontwaken, waaronder ook de zwarte brulapen die echt een enorm geluid weten te produceren. De tempels waren enorm indrukwekkend om te zien en het valt niet te begrijpen hoe ze dat zolang geleden hebben kunnen bouwen. Ook heel gaaf is wanneer je in je handen klapt tussen tempel 1 en 2 in je het geluid van de quetzal (een heilige vogel voor de Maya's) hoort. Dit is de echo van je de klap in je handen, Hoe Dan!? Na 2 dagen zijn we met dezelfde verbazingwekkende luxe nachtbus (Dit keer helaas met dikke snurkende man achter ons) terug gegaan naar Antigua om hier de bus te pakken naar Lago de Atitlan. Een prachtig meer tussen verschillende vulkanen op 2000 meter hoogte! Eerste 2 nachten geslapen in San Marcos wat bij nader inzien het grootste hippie dorp bleek te zijn op het noordelijk halfrond, zijn we toch ietsje te nuchter voor. Na een bezoekje aan de bekende markt in Chichi waarbij het hele dorp wordt omgebouwd tot een grote markt zijn we terug gereden naar San Pedro. Een ander dorpje aan Lago de Atitlan. In dit dorpje was het meer party en sommige backpackers sloegen hier een beetje in door en liepen de dag erna om 12 uur nog steeds aan elkaar getaped dronken rond.. Na 3 nachtjes in een kamer met prachtig uitzicht op het meer te hebben geslapen was het tijd voor ons om door te gaan naar onze tweede bestemming, Nicaragua. Dit was een rit van 15 uur over alleen maar enkelbaans wegen waarbij de chafeur enkele inhaal acties deed waar het zweet je van tussen de billen gaat staan. De combinatie van slechte en bochtige wegen met de ambitie van bijna elke chafeur hier om ooit uit te komen in de formule 1 maakt sowieso elke rit een avontuur opzich. Ondanks dit ging de rit voor ons gevoel toch best snel voorbij en was de omgeving waardoor wij reden ontzettend mooi! We zitten nu in een hostel in Leon (Nicaragua) en het eerste wat opvalt is HITTE. Het is hier gemiddeld 35 graden en s'nachts duikt de temperatuur niet onder de 25. Dit was dan onze update over Guatemala en over enkele weken kunnen jullie onze avonturen lezen van Nicaragua! Hasta Luego!

X, F&D

ps. Het eten is hier fantastisch, alles is vers (de avocados, sinaasappelen en pinas vliegen praktisch om je oren) en het is super goedkoop!:)

• 20 Januari 2016 - 10:29

Chelsea:

Helemaal niet jaloersmakend☺️!!!!! Kan niet wachten op de volgende update. Geniet lekker daar. Xxxxx

• 20 Januari 2016 - 10:36

Rien:

leuk om te lezen!
    blijf vooral genieten.

• 20 Januari 2016 - 11:25

Christine:

Klinkt fantastisch, ik leef met jullie mee….enjoy!!!

• 20 Januari 2016 - 11:25

Christine:

Klinkt fantastisch, ik leef met jullie mee….enjoy!!!

• 20 Januari 2016 - 16:54

Bas & Soof:

Wij sturen jullie graag een pakketje verse sneeuw om af te koelen! Wat heerlijk jongens, volgens mij zien jullie daar prachtige dingen. Geniet van de natuur, de zon en elkaar en we zijn benieuwd naar meer foto's en verhalen :) Liefs uit Oostenrijk

• 20 Januari 2016 - 18:21

Chantal:

Lieve schatten, wat een onwijs leuk verhaal. Ik heb er echt van genoten en heerlijk om zo mee te mogen delen in jullie reis. Het klinkt allemaal fantastisch en mooi. Wat fijn dat jullie zo genieten! Ben eigenlijk beetje jaloers! Verheug me al op het vlgd verhaal! Blijf genieten en hele dikke zoen xxxxx

• 20 Januari 2016 - 18:38

José :

Wat een heerlijk reisverhaal, ga zo door X

• 24 Januari 2016 - 20:53

Anje Burggraaff:

lekker genieten samen een heel leuk verslag

Tags: Guatemala